אמנת שנגן

אמנת שנגן – מדינות שנגן

אמנת שנגן נחתמה על ידי מספר מדינות האיחוד האירופי כדי לאפשר מעבר אזרחיהן בין המדינות ללא בדיקות במעברי הגבול.

אמנת שנגן סוכמה ונחתמה כבר בשנת 1985 על ידי מספר מדינות. השם שנגן ניתן לה בשל המיקום בו היא נחתמה: כפר בשם שנגן בלוקסמבורג. המטרה העיקרית של הסכם אמנת שנגן היא לאפשר תנועה חופשית של אנשים בתוך מדינות אירופה המשתתפות תוך שמירה קפדנית על בקרת גבולות בגבולות החיצוניים של אזור שנגן.

עם הזמן נוספו עוד מדינות החברות באיחוד האירופי. ככל שחלף הזמן מדינות נוספות באירופה שאינן חברות באיחוד האירופי, ראו את היתרונות באמנת שנגן. מדינות אלה כגון ליכטנשטיין, שוויץ, נורבגיה, ואיסלנד, הצטרפו לאמנת שנגן והכניסה אליהן תהייה כרוכה באישור ETIAS. בסך הכל כיום נמנות על מדינות שנגן 30 מדינות באירופה.

אירופה מדינות שנגן

מאפייני אמנת שנגן

הסרת בקרות גבולות פנימיות: עקרון הליבה של הסכם שנגן הוא ביטול ביקורת הגבולות בגבולות הפנימיים של המדינות המשתתפות. המשמעות היא שמטיילים יכולים לעבור בין מדינות החברות בשנגן מבלי שיעברו בדיקות דרכונים או בדיקות מכס.

מדיניות ויזה משותפת: למדינות שנגן יש מדיניות ויזה משותפת, כלומר אשרת שנגן, מאפשרת למחזיק בה לנסוע בחופשיות בכל אזור שנגן.

אבטחה משופרת: בעוד שבדיקות הגבולות הפנימיים מבוטלות, הסכם שנגן קורא לחיזוק האבטחה בגבולות החיצוניים של אזור שנגן. זה כולל אחריות משותפת לביקורת גבולות, הוצאת ויזה ואכיפת חוק.

הכרה הדדית: הסכם שנגן מאפשר הכרה הדדית של אשרות מסוימות ורישיונות שהייה שהונפקו על ידי מדינות חברות. משמעות הדבר היא כי אשרה או היתר שהונפקו על ידי מדינת שנגן אחת תקפים באחרות.

שיתוף פעולה משטרתי ומשפטי: מערכת המידע של שנגן (SIS) מקלה על שיתוף פעולה משטרתי ומשפטי בין מדינות שנגן על ידי מתן אפשרות לחילופי מידע על מבוקשים או נעדרים, כמו גם רכוש גנוב.

ללא גבולות פנימיים: מטיילים יכולים לנוע בחופשיות בתוך אזור שנגן ללא צורך בדרכונים או תעודות זהות אחרות, אם כי מומלץ לשאת אחד שכן ייתכן שתתבקשו להזדהות.

רשימת המדינות החתומות על אמנת שנגן:

הולנד, צרפת, שוויץ, גרמניה, איטליה, דנמרק, יוון, ספרד, הונגריה, שוודיה, איסלנד, ליכטנשטיין, מלטה, אסטוניה, סלובניה, סלובקיה, לטביה, ליטא, פינלנד, אוסטריה,  בלגיה, נורבגיה, פולין, לוקסמבורג, צ׳כיה, בולגריה, פורטוגל, קפריסין, קרואטיה, איסלנד.

כניסה למדינות אלה תתאפשר רק עם ויזה לאירופה אישור ETIAS .